Етикиране и имена на растенията
Най-лесният начин да забележите нискокачествено етерично масло е като обърнете внимание на етикета и информацията, която се съдържа в него.
Наименование на растението: Производителите на качествени етерични масла задължително упоменават научното или ботаническо име на растението, от което е извлечено маслото (например Розмарин е Rosmarinus officinalis) заедно със специфичен хемотип, ако е приложимо в допълнение на общ. Ако етикетът не упоменава ботаническото име, маслото най-вероятно е нискокачествено.
Други важни атрибути, които ще намерите на етикетите на висококачестени масла включват страната на произход, от коя част на растението е добито маслото, начина на извличане, номера на партидата и срока на годност върху етикета.
Объркване относно имената на растенията
Произходът на маслото може да даде важна информация за неговото качество. Но многобройните масла също имат имена, които могат да доведат до объркване от страна на клиента. Ето защо е толкова важно да знаете ботаническото наименование на етеричното масло.
Ето няколко примера:
- Няма връзка между Атлаския кедър био от Мароко и Тексаския кедър. Тексаският кедър всъщност не е кедър, а хвойна.
- Маслото от Американски кедров лист в действителност произлиза от туя (Thuya occidentalis) и отново няма нищо общо с кедъра.
- Маслото от испански градински чай (Salvia lavandulifolia) не е същото като истинския градински чай (Salvia officinalis), а също така има ясно изразен химиотип и аромат.
- Испанският майоран, наричан още див майоран, всъщност е масло от специален вид мащерка (Thymus mastichina) и не е същият като истинския риган (Majorana hortensis), който се дестилира главно във Франция или Египет.
- Маслото от Испанска лавандула (Lavandula stoechas) обикновено e с произход диворастящата широколистна лавандула, съдържаща цинеол и не е същото като маслото от истинска лавандула (Lavandula officinalis), което съдържа повече естери.
Ботаническото име е единствената гаранция да сте сигурни, че знаете с какво масло боравите.
Подвидове с различни свойства ("биохимичен полиморфизъм")
Много етерични масла (напр. розмарин, босилек, лавандула, мащерка, градински чай, евкалип и др.) имат подвидове, които често са с много различни аромати и проявяват различни (понякога дори противоположни) терапевтични ефекти; това явление се нарича "биохимичен полиморфизъм".
- Ментовият евкалипт (Eucalyptus dives) има много малко общо с "истинския" евкалипт (Еucalyptus globulus), който сам по себе си е по-подобен на масла като найули или кайепут.
- Найули линалол напомня повече на розово дърво или Хо, отколкото на „истинското“ найули тип цинеол (Malaleuca quinquenervia)
- Мащерка Гераниол (Thymus vulgaris Geraniol) е напълно различна от мащерка тимол (Thymus zygis) или мащерка туянол (Thymus vulgaris Thuyanol-4) и т.н.
В обобщение, нашите съвети при избор на масла
- Задължително прочетете етикета. Използвайте само чисти етерични масла от растителен произход. Избягвайте етерични масла със съмнителен етикет.
Производителя трябва да може да Ви каже:- ботаническото наименование на растението,
- хемотип (ако има),
- държавата на произход,
- начина на производство (дестилиране, студено пресоване),
- от коя част на растението е извлечено маслото,
- инструкции за безопасност и т.н.
- Ако сте на почивка в чужда страна, не бързайте да се сдобивате с местни масла, ако не сте сигурни в произхода им.
- Следете за опаковката - съдове от тъмно стъкло. Не купувайте етерични масла, ако са в прозрачни или пластмасови шишета.
- Попитайте за сертификати за качество и резултати от изследвания на маслата. Това обаче е доста скъп процес и много пъти по-малките производители нямат финансовата възможност за подобни изследвания.
Има и още един аспект на етикета, който ние от OSHADHI България считаме от голямо значение: наличието на професионално преведен етикет в цялата му пълнота.
Ще забележите, че етикетите на всички наши продукти са преведени фабрично на български език. Този процес със сигурност е голяма инвестиция на време и усилие, както за нас дистрибутора за България, така и за фабриката в Германия. Но ние считаме, че това е най-голямото свидетелство за уважението, с което подхождаме към нашите клиенти и българския пазар. За OSHADHI няма малки и големи пазари, има само клиенти и партьори, на които ние поднасяме цялото си уважение.
Освен, че това е законът, за нас по-важно е, че просто така е редно.