МАРКЕТИНГЪТ е виновен за всичко! А ние пък напук го преработваме.

Автор: Милена Иванова ,

Oshadhi рециклиране, устойчив бизнес, с грижа за Природата и за Клиента

МАРКЕТИНГЪТ е виновен за всичко! А ние пък напук го преработваме.

Днес говорим за подхода на Oshadhi към опаковки, материали и въобще всичко свързано с грижа за Природата и за негово величество Клиента!

Когато се озовах в САЩ и заживях там по време на стажа си през вече далечната 1997 г. едно нещо доста бързо ме „удари по главата“ – количеството боклук, което аз, сам сама, някак успявах да сътворя всяка седмица. Живеех сама в малък лофт на централната улица на средно голям град в средния запад, на гърба на офиса на фирмата, където стажувах и се обучавах. Бях млада, тежах около 52 кг. и определено не консумирах някакви необичайни количества храна, а за неща извън храната, честно казано нямах и пари. След 3-4 седмици озадачено вторачване в огромното количество отпадъци, които успявах да натрупам, въпреки всичко, най-сетне разбрах за какво иде реч – ОПАКОВКИ. И опаковки на опаковките. И торби (някои читатели съм сигурна познават термина double-bagging), както и чанти за торбите. Касови бележки, и пликове за касовите бележки. Етцетера, етцетера, както би казал поетът.

Една кофа боклук на седмица

Еурека! Ето това беше разликата между „развития“ и третия свят (тогава за толкова ни стигаше самочувствието, самоопределяхме се като „трети“ свят). У дома в България като дете, един отговаряше за изхвърлянето на кофата за боклук. Това беше една скромна метална кофа с дръжка (и без торбичка вътре), която един път в седмицата се изхвърляше във варела от мен или от брат ми. То и варелите за боклук (модерната дума е контейнер) бяха ¼ от размера на сегашните. Как така? Все пак, ние сме все същите, и колкото и да е, няма как да консумираме в пъти повече от тогава. Нали така?

Да, ама не. МАРКЕТИНГЪТ е виновен за всичко.

Бурканите от кисело мляко ги връщахме, бутилките от алкохолни, безалкохолни и боза също, сиренето и кашкавалът бяха насипни и ги опаковаха в парче промазана хартия, същото важеше и за каймата и месото; виж прясното мляко в един момент мина на модерни опаковки от пластмаса, а баба ми имаше мрежа за пазара, и прочие. След седмица потребление на четиричленно семейство в кофата обикновено имаше 2-3 парчета промазана хартия, плик-два от прясно мляко и много обелки и други отпадъци от различни зеленчуци, плодове и ядки. А салфетките ги колекционирахме, защото бяха прекомерно красиви за употреба. These were the days…

Ами застигнахме ги американците, че ги и задминахме дори, поне по боклука ни

23 години по-късно с тъга констатирам, че ние поне в това отношение определено сме ги стигнали Американците, защото количествата отпадъци, които произвежда всяко модерно българско домакинство са в пъти повече от това, което помня, че изхвърляхме в „добрите стари времена“. Маркетингът е превзел и нашата територия – всичко е опаковано в кутия, с панделка и специално изработена торба за кутията с панделката.

За радост на окото, нали така.... Но за ужас и за сметка на Природата...

Чудите се, за какво ли съм отворила точно темата с боклука тук, в блога на Oshadhi. Та нали тук горовим за ароматерапия, къде се обърках с този боклук? Да, за ароматерапия си говорим, но тя е директен продукт от Природата, на която дължим изцяло заслугата за тези вълшебни дарове. Поради което е важно да подхождаме към Природата с уважението и благодарността, която и дължим за тях. Затова днес ви разказваме за философията на Oshadhi спрямо продуктите, малките и големите неща, които прави фирмата в Германия и ние тук, за да направим каквото зависи от нас и да улесним дишането на нашия дом, тази наша безкрайно красива планета Земя.

Стъклото доминира в продуктите на Oshadhi

И друг път е ставало въпрос, че качествените ароматерапевтични продукти са задължително опаковани в бутилки или буркани от тъмно стъкло. Това няма как да е друго яче, понеже етеричните масла имат способността да разтопяват пластмасата. А защо да е тъмно стъклото, питате? Защото маслата реагират с UV лъчите ако са в светло стъкло и до голяма степен губят терапевтичните си свойства. Всички продукти за краен клиент на дребно са в стъкло (етерични, базови масла, хидролати, алое продукти и т.н.), изключение правят големите опаковки (от по 500 мл, 1 л+ за професионална употреба). Там е изчислено, че пластмасата е по-щадящият за природата вариант, тъй като стъклото тежи и увеличава потребрението на гориво при транспорта например. Присъствието на пластмасови компоненти е сведено до минимума, без който не може – пример са помпите за масла и спрей-капачките за хидролатите. Качеството им обаче е такова, че е напълно възможно да бъдат използвани отново, изисква се единствено добро почистване.

 

Опаковките са сведени до нулата

Няма да намерите единични продукти на Oshadhi опаковани в кутия (или кутийчица), чиято единствена функция е маркетинг и нищо друго. Информацията, която се изисква по закон, се намира на етикета на всеки продукт. А етикетите са един цял отделен разговор и огромна инвестиция в технология, ресурс и време, както за фабриката в Германия, така и за нас като дистрибутор в България.

На път между Германия и България

Кашоните, които се използват за опаковане на стоките са или от рециклирана пулпа или нов картон. Лепилото, което се използва за залепяне на вътрешния и външния лист и гофрирания лист по средата е от 100% ествествен каучук.

„Фъстъците“ както обичаме да ги наричаме ние (или чипс Flo-Pak Bio), с които се оплътняват пратките за сухопътния транспорт са 100% екологично чист пълнеж, получен от естествени суровини. Събрани заедно, „фъстъците“ образуват осмица, която играе ролята на перфектна абсорбираща шоковете при транспорт възглавница, като по този начин предпазва от щети вкл. и стоки с остри ъгли. Материалът не праши и не се рони по време на транспортиране и има антистатичен ефект. Любимата ни част разбира се е, че „фъстъците“ могат да се използват многократно, така че ако получите пратка от нас с тези дружелюбни „фъстъчки“, знайте, че идват от далеко и могат да продължат да служат и на вас. И понеже „фъстъците“ са произведени от 100% царевично нишесте и вода, те могат лесно да бъдат изхвърлени в контейнер за органични отпадъци или компост. При контакт с вода, „фъстъците“ се разпадат, какво по-лесно от това.

Какво се случва тук, в България?

Предаваме кашоните на Eco Switch, и сме сигурни, че имат живот с продължение. Също предаваме по-малки кутии и стъклени бутилки от базови масла на организации, които могат да ги използват повторно.

Работим със Спиди, и понякога клиенти ни пишат с молба да не опаковаме пратките в полиетиленовите им пликове.

Така, първо да кажем – признаваме си, че от гледна точка естетика, пликовете на Спиди не са най-красивото нещо на света. Но това е долу горе единственият недостатък. Второ: за нас е важно, нашите продукти да достигнат до вас в целостта си и невредими. Именно затова използваме и пликовете на Спиди. Важно е да знаете (и да сте спокойни), защото тези опаковки са биоразградими, изработени от полиетилен с добавка за ускорено разграждане по технологията polydergalax на Epi Global. В процеса на производство не са използвани вещества и оцветители, съдържащи токсични тежки метали като олово, кадмий и живак. Пликовете могат да се използват многократно и подлежат на рециклиране. В свободно състояние материалът се разгражда за много по-кратко време от обикновените пластмасови торбички (информацията е от сайта на Спиди, https://www.speedy.bg/bg/corporate-responsibility).

При подготовката и дизайна на кутиите, в които изпращаме продуктите към вас тук в България стремежът ни отново е бил да използваме минималното количество опаковъчен материал, за максимална фукционалност и безопасност. Надяваме се, да намерите втора и трета употреба на кутиите, ако ли не – едно е сигурно, те се рециклират лесно и с минимален товар за природата.

Oshadhi - единствени с фабрични етикети на български език сред ароматерепатевтичните продукти внос на пазара

За превода на етикетите мога да напиша цяла една отделна статия. Отне ни месеци работа и беше сложна задача – работихме с Института по Български език, както и с Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ), и двете структури към БАН, за да сме сигурни не само, че пишем правилно на български, но и че растителните видове са правилно преведени. Сложна материя, поради факта, че в листата от етерични масла на Oshadhi присъстват доста екзотични растителни видове, които не са налични в ботаническия речник, с който ние работим, а има видове, които просто не са превеждани на български до момента. Благодарни сме на научните работници от БАН, които толкова отдадено ни помогнаха!

 

Технологиите в 21 век са такива, че правят всичко възможно, стига да искаме.

Фабриката на Oshadhi в Германия печата фабрично етикети на десетки езици. Друг е въпросът защо повече и много по-големи корпорации не практикуват същото, а дистрибуторите им на място лепят бели лепенки със стандартна информация точно върху детайлното съдържание на продуктите си. Тъй като преди да стана ароматерапевт, много години се занимавах с финанси и бизнес имам отговор на този въпрос и той е доста прост – производителност на труда и съответно по-високи печалби. Малките пазари, още повече такива от „третия“ свят могат да минат и с по една бяла лепенка. Или без нищо.

За Oshadhi няма малък пазар и по-малко важни клиенти.

С грижа за всеки клиент и за Природата, това е философията на Малте (основателят на Oshadhi) и екипа, който е събрал през годините. Това е и нашата философия и затова работим с толкова радост. И именно затова днес пиша тази статия, макар и да знам, че няма как да събере същата читаемост като хитовете от последните няколко седмици – пустата му и суета, както обичам да казвам.

Но ако стигнахте до тук, ще ви зарадвам с леко повдигане на завесата за това, какво ви готвя за блога идната седмица.... Ще си говорим за етерични масла в кухнята, така че след тези дълбоки разговори за устойчиво развитие, грижа за Природата и клиентите, обещавам да олекотим много скоро!

Бъдете вдъхновени и се усмихвайте!

ПРОЛЕТНА УМОРА? ОТГОВОРЪТ Е СПЕЦИАЛНАТА ОФЕРТА ПРЕЗАРЕЖДАНЕ

 

 

ДРУГИ СТАТИИ ОТ НАШИЯ БЛОГ:

 


Споделете



← По-стара статия По-нова статия →


Оставете коментар

Имайте предвид, че коментарите се одобряват преди да бъдат публикувани.