Да спим, за да сме здрави + моята любима рутина за подкрепа на съня в 3-стъпки

Автор: Милена Иванова ,

Да спим, за да сме здрави

+ моята любима рутина за подкрепа на съня в 3-стъпки

Преди около година попаднах на книгата на Матю Уокър с простичкото заглавие „Защо спим“ (2017) и за мен тя се превърна в „библията“ за съня, книгата, която всеки трябва да прочете, а тези от нас, които имат проблеми със съня и да препрочитат периодично за мотивация. Може би тази книга ме удари по главата в правилния момент, но тъй или иначе прочитът ѝ ме накара да преподредя в главата си приоритетите и ранка по важност на основните дейности, които ни помагат да поддържаме здрав дух в здраво тяло.

Фокусът ми върху съня се провокира също и от разговори с приятели и клиенти – от момента, в който отворихме онлайн магазина на Oshadhi, продуктите за добър сън са сред най-търсените, а това само по себе си говори много. Липсата на качествен сън е огромен проблем за голям процент от нас и за жалост тенденцията се влошава с напредване на възрастта. А съвсем не е задължително да е така.

Известен факт е, че сънят заема една трета от човешкия живот. Но защо се нуждаем от такова голямо количество и каква е връзката му с нашето здраве? От какво зависи сънят, на какво влияе и как можем да подобрим качеството му? Може ли ароматерапията да помогне и тук? Отговорите даваме в следващите редове.

Сънят е жизненоважен процес, който е също толкова ключов за оцеляването и здравето на човека, колкото храната и водата. Въпреки това, в натовареното и забързано ежедневие ние често пренебрегваме тази биологична нужда за сметка на други „по-важни“ неща. На всеки от нас се е случвало да си каже „от сън спомени няма“ или да „открадне“ от времето за сън вечер, за да навакса с недовършени задачи. По този начин ние правим първата и сигурна крачка към нездравословен сън. Системното недоспиване и липса на достатъчно часове почивка, нужни на организма да се възстанови, водят до редица здравословни проблеми.

Научно доказано е, че сънят влияе на всяка една клетка и система в човешкото тяло – от мозъка, сърцето и дробовете до метаболизма, имунната функция, настроението и устойчивостта на организма към вредни влияния, вируси и бактерии. Така хроничното недоспиване или липсата на качествен сън увеличава риска от заболявания като високо кръвно налягане, сърдечносъдови болести, диабет, депресия, наднормено тегло, хормонални дисбаланси, отслабен имунитет, ракови заболявания.

  • Около 90% от хората, страдащи от депресия имат проблеми със съня;
  • Дори един ден със сериозен недостиг на сън води до увеличаване на апетита с 27%, което обяснява факта, че ако намалите съня си дори с 5 часа, имате 50% по-голям шанс да качите килограми;
  • 29 часа недоспиване могат да сринат имунната ви система;
  • 31 % от шофьорите заспиват зад волана поне веднъж в живота си;

Статистиката е дълга, фрапираща и може само да насочи вниманието ни към необходимостта да се погрижим за изграждането на режим, включващ достатъчно часове здравословен сън. Aко вече страдате от безсъние, вероятно сте усетили, че когато мозъкът ви е изморен, има нужда от стимуланти като кофеин, никотин, въглехидрати.  Те обаче карат организма да се изтощи още повече. Някои от вас вероятно приемат различни медикаменти, които подпомагат процеса на заспиване и дълбокия сън. Но има и друг, естествен начин, по който да регулирате процесите в тялото си и да нормализирате съня си. На помощ тук идва лечебната сила на билките и лечебните растения, в това число и етеричните масла и хидролатите.

Ето и нашият избор от десетте най-ефективни етерични масла за подобряване на съня:

Лавандула (Lavandula angustifolia)

Едно от най-универсалните масла в ароматерапията, лавандулата успокоява, регулира, хармонизира. Осигурява деликатна, но ефективна грижа, когато организмът има нужда от възстановяване. Редица научни изследвания сочат, че линалолът и линалил ацетатът, основни компоненти на лавандулата, имат възстановяващо влияние върху цялата ни система - тяло, сърце и ум. На пазара може да се намерят продукти под името Silexan или Lasea (става въпрос за един и същ препарат), на немския производител Dr.Willmar Schwabe GmbH & Co., който съдържа единствено лавандула. В клинични тестове, препаратът показва същите или по-добри резултати от тези на фармакологичните продукти за сън, без нито един от тежките странични ефекти на приспивателните „хапове“.

Римска лайка (Anthemis nobilis)

Едно от най-известните етерични масла за отпускане както във физически, така и в психически смисъл, римската лайка утешава, успокоява и умиротворява. Нежно масло, което е чудесно за малки деца и чувствителни души, помага да се подготвите за спокойна нощ.

Иланг иланг, екстра (Cananga odorata)

„Жасминът на Индийския океан“, маслото от иланг иланг отваря сърцето, предоставя подкрепа при психическо и емоционално неспокойствие, причинени от внезапен стрес или шок. Маслото е известно със свойствата си да опиянява и релаксира, както и да успокои ума, сърцето и тялото. Екзотичният аромат допринася за възвръщането на желанието за живот.

Нероли (Citrus aurantium var. Amara)

Подобрява настроението, отпуска нервите, идеален спасител в стресова ситуация. Подкрепя и стабилизира менталното състояние, помага при умственото изтощение и депресия. Нероли успокоява бързо при внезапно възникнали, силно разстройващи емоции; подхранва сърцето и му помага да се върне обратно към здравословно желание за живот. Прилага се за подкрепа на силно отслабена имунна система.

Ветивер (Vetiveria zizanoides)

На емоционално и енергийно ниво, маслото от ветивер заземява и защитава, помага отново да се свържем със земята и естествената, положителна енергия, която ни заобикаля. Ветиверът има свойствата на нежен седатив и спомага възстановителните процеси, при нужда от емоционална подкрепа.

Сладък портокал (Citrus sinensis)

Етеричното масло извлечено от корите на сладкия портокал действа силно успокояващо и разведряващо, повдига настроението и придава слънчево излъчване, насърчава добрия и спокоен сън. Децата обичат този аромат, което го прави особено подходящо за употреба и в дифузер и ще подготви за пълноценен сън. Повдига настроението, насърчава спокойствие. Вдъхва оптимизъм и увереност.

Тамян (Boswellia carterii)

Релаксира, ревитализира, успокоява. Една от най-важните сфери на действие на тамяна е нервната система, отлично при нервно напрежение и изтощение. Успокоява ума, помага при медитация, молитва и духовни практики. Ефективен имуностимулант, особено полезен в случаи, когато имунната система е отслабена поради стрес и депресия.

Мускатова салвия (Salvia sclarea)

Балансира, укрепва и успокоява. Има особен афинитет към жените. Има силно анти-депресивно въздействие, вкл. и в периода на менопаузата. Подходящо за засилване на имунната система. Мускатовата салвия е масло богато на линалил ацетат и линалол – съставки с доказани отпускащи за ума, сърцето и тялото свойства, които го правят много подходящ избор, когато целта е да се успокои цялата система.

Равинтсара (Cinnamomum camphora cineoliferum)

Спомага и подобрява дишането, подкрепя имунитета, дава сила и енергия. Маслото от равинтсара може да помогне за изчистване на болезнени емоции и травматични преживявания свързани със Сърцето. Ранвинтсарата спомага за освобождаване на енергийни блокажи, намалява напрежението и внася чувство за надежда и радост, понижава стреса и безпокойството и така подпомага спокойния и пълноценен сън. В същото време това е масло, което съживява и енергизира след безсънна нощ и дава сили за ново начало.

Сандалово дърво, Тихи океан (Santalum austrocaledonicum Vieill)

Сандаловото дърво е богато на сесквитерпени и сесквитерпеноли, които стимулират епифизната жлеза в мозъка, която отговаря за производството на мелатонин. Охлажда, успокоява, заземява, засилва медитацията и създава разстояние от егото. Освобождава от психични блокажи, подпомага за постигане на яснота и вътрешно спокойствие. Отпуска и успокоява – предоставя подкрепа при нервно изтощение, главоболие, безсъние. Засилва имунната система, невероятен помощник за нормалното функциониране на белите дробове.

Моята любима рутина за подкрепа на съня в 3-стъпки

I. Дифузия: дифузирайте подходящи етерични масла в края на деня, за успокояване на мислите, отпускане на тялото и подготовка за сън. Може да подготвите и спалнята, като включите дифузера за 15-20 мин. преди лягане, а ако имате дифузер с автоматичен таймер, може да оставите да работи докато се изключи.

  • Синергиите Затвори очи и Аз съм сънчо от колекцията на Oshadhi са особено походящи за случая, но ако предпочитате, може да приготвите лично ваша комбинация, като може да смесите аромати от гореизброените масла.
  • Синергията Освободи стреса е подходяща за дифузия и в по-ранния следобед като въздейства отпускащо върху нервната система, без да преспива.

II. Вана за крака вечер: в максимално топла вода, добавете 2 шепи английска сол и 3-4 капки от една от трите синергии: Затвори очи; Аз съм сънчо или Освободи стреса и накиснете краката за 10-15 мин. (докато водата се охлади). Английската сол е прекрасно средство, което способства за детоксикация на организма.

III. Масаж на крака, коремна област, кръст и бедра след вечерната вана за крака:

Масло за тяло релакс, сън, стрес (2%): Добавете 15 капки от синергията Освободи стреса (съдържа етерични масла от лавандула, горчив портокал, сандалово дърво, равинсара) към 30 мл. база от студено пресовано масло от бадем (за предпочитане био).

Начин на приложение: 2-3 помпи масло се затоплят в дланите и се масажират стъпала, глезени, и крака до колене (посока от долу нагоре). Не забравяйте да обуете пантофи или чорапи след масажа, за да предотвратите риска от подхлъзване. След краката, масажирате коремната област, бедрата и кръста. Накрая нанесете малко количество от маслото на слънчевия сплит, китките или по протежението на гръбначния стълб.

Практикувайте тези 3 стъпки всяка вечер, а ако може си позволете ароматерапевтичен масаж на цяло тяло един път в седмицата.

+ 2 допълващи практики:

Вана: Ваната не е най-разпространената мебел в баните на българските домове, но ако имате вана и обичате да прекарвате време в нея, тя дава прекрасна възможност за терапевтиране с етерични масла и е прекрасно допълнение в края на деня. За успокояваща и релаксираща вечерна вана можете да смесите 5-10 капки етерично масло от равинтсара в чаша пълномаслена сметана или в предпочитаното от вас базово масло и да добавите сместа към водата във ваната.

Ароматна възглавница: Може да напръскате възглавницата с хидролат от лавандула или римска лайка, или пък може да добавите капка етерично масло от лавандула или лайка на памучен тампон и да вкарате под калъфа на възглавницата.

Практични съвети за по-добър сън:

  • Без телевизия, без телефон, таблет или друга електроника в спалнята и леглото.
  • Без емоционални дискусии или четене, което изисква особено внимание и концентрация 1-2 часа преди сън.
  • Не се насилвайте да заспите, оставете сънят сам да дойде. Научете се да практикувате медитация, четете литература (най-подходяща: духовна) в леглото на филтрирана LED светлина.
  • Вечеряйте лека храна – без месо, кореноплодни или гъби, най-късно 2-3 часа преди лягане.
  • Прилагайте ароматевтичен масаж (4-5 минути) сутрин и вечер с успокояващи етерични масла, богати на сесквитерпени и сесквитерпеноли. Експериментирайте с различни етерични масла, докато намерите комбинацията, която работи за вас.
  • Ароматерапевтичните масажи на цяло тяло, приложени от терапевт са прекрасно допълнение към седмичната рутина и ще допринесат за подобряване качеството на сън.
  • Кафе – ако имате проблеми със съня, спрете кафето! Ако ви е трудно, то във всички случаи не консумирайте повече от едно кафе, преди обед.
  • Движете се през деня! Движението е фундаментално за доброто протичане на всички процеси на обмяна в човешкото тяло, а ако се превъзбуждате особено лесно, по-добре е да практикувате бавни практики, включващи дишане и медитация. Във всички случаи, тялото има нужда от движение, чист въздух и контакт с природата за да бъде в оптимална форма.
  • А за лека нощ, прочете книгата на Матю Уокър, няма да сгрешите.

И така, приоритетите за здрав дух и здраво тяло към днешна дата за мен се свеждат до (1) здрав сън; (2) чисти мисли (3) чиста храна (4) движение!

От все сърце пожелавам сладки сънища в края на деня!

Изберете от нашата селекция етерични масла за добър сън

 

ДРУГИ СТАТИИ ОТ НАШИЯ БЛОГ:

Практикум: На прага на грипния сезон. Или какво може да направим с етерични масла сами вкъщи.

10 етерични масла за подкрепа на имунната система

Помощ! В лошо настроение съм, усмихни ме - етерични масла за повдигане на духа

Помощ! Имам котка. Мога ли да използвам дифузер?

Ароматерапията - какво е то и има ли почва у нас?

Какво да знаете преди да купите етерични масла

ТОП 10 на етеричните масла за всеки дом и случай + 5 рецепти

Пирин през август: за планината, нейните аромати и етеричните масла от иглолистни видове

За комарите, мравките и ментата

Здравейте, маслата стават ли за вътрешен прием?


Споделете



← По-стара статия По-нова статия →


Оставете коментар

Имайте предвид, че коментарите се одобряват преди да бъдат публикувани.