Практична ароматерапия: аутизъм, хиперактивност и още

Автор: Милена Иванова ,

Oshadhi: Практична ароматерапия: аутизъм, хиперактивност, разстройство с дефицит на вниманието

Няколко майки, прочели статията от миналата седмица, в която ви разказвах за професията Клиничен ароматерапевт, се свързаха с нас за повече информация относно ароматерапевтични приложения при деца с аутизъм, дефицит на вниманието, хиперактивност и други разстройства от аутистичния спектър. В отговор, аз обещах да събера и споделя с тях материали на английски, но някой пък попита „защо на английски?“* За капак, една от лоялните ни клиентки писа през седмица за съвет свързан с детенце с лека форма на диспраксия. В рамките на 4 дни се събраха толкова запитвания, че аз нямаше как да се задоволя само с това да събера и препратя информация на английски. И така, без значение какво бях планирала да пиша тази седмица, в края на краищата реших да пиша по тъкмо тази тема.

Работата с етерични масла при клиенти с разстройства от аутистичния спектър има позитивно въздействие върху специфичната симптоматика. В специализираната литература има консенсус, базиран на емпирични наблюдения на ароматерапевти от директна работа с клиенти във всички възрастови групи. Официални публикувани научни изследвания, които изследват връзките между приложението на ароматерапията при деца и възрастни с този вид разстройства от друга страна пък са много малко на брой. Емпиричната работа на ароматерапевти се базира на доста на брой научни изследвания, които доказват, че ароматерапията има мощно въздействие върху съзнанието, тъй като въздейства директно на  автономната нервна система в когнитивната част от мозъка.

Разстройства от аутистичния спектър

Общо казано, това са множество комплексни неврологични разстройства, които се отразяват на развитието на мозъка и водят до проблеми в социализацията и възможността за общуване с околните. Засегнати са в много по-голяма степен момчета (за всеки 5 момчета има 1 момиче с разстройство от аутистичния спектър1), но причините за това са неясни. Разстройства от аутистичния спектър включват аутизъм, разстройство на аспергер, повсеместно разстройство на развитието, разстройство на Рет, разстройство с дефицит на вниманието, разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност, диспраксия, дислексия и др. Често различните видове разстройства в аутистичния спектър  са породени от едни и същи причини, а децата често могат да страдат и от  едни и същи съпътстващи заболявания.

Най-често срещаното разстройство сред децата е разстройството с дефицит на вниманието / разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност

С тази диагноза са между 3-7% от децата (данните са за Великобритания), като при 65% от тях проблемът остава и в зряла възраст. Симптоматиката включва липса на концентрация и задържане на вниманието, нужда постоянно да прави нещо с ръцете. Това разстройство често върви ръка в ръка с други симптоми като гняв, емоционална нестабилност, много нисък праг на раздразнителност, трудности да прави връзки с други хора. В резултат често се наблюдават семейни конфликти, трудности в учебния процес, ниско самочувствие и подтиснатост. Същевременно, деца с това разстройство имат голям творчески заряд, богато въображение, богат емоционален свят и много висока чувствителност. 

Почти винаги при деца с едно от гореспоменатите разстройства се наблюдават обучителни затруднения, проблеми с мотириката, както и физиологични проблеми свързани с храносмилателни нарушения и неврологично изоставане в развитието.

Основни проблеми, на които трябва да се въздейства включват:

  • Проблеми със съня
  • Агресия
  • Липса на концентрация и целеустременост
  • Липса на обратна връзка / контакт
  • Отказ от допир
  • Хиперактивност
  • Нужда от успокоение и „притихване“
  • Потребност от утешение
  • Превъзмогване на отхвърляне

Към момента за съжаление няма установени методи за излекуване на аутизма и свързаните разстройства. Има обаче ефективни, които могат да помогнат на деца и възрастни с аутизъм и техните семейства да подобрят общото състояние, както и да въздействат на конкретните симптоми. Важно е различните терапевтични модалности да се комбинират с прилагането на подходящ режим на хранене, както и програма със специфични упражнения, които имат за цел да преодолеят неврологичното изоставане в развитието.

Терапията при хора с разстройства от аутистичния спектър по дефиниция е комплексна, персонализирана и по възможност включва редица различни терапевтични модалности, вкл. рехабилитация, психотерапия, ароматерапия, семейна подкрепа, внимателно планиране на учебния процес, когато става въпрос за деца. В някои случаи се включват и лекарствени препарати, макар ползите от тях да са спорни.

Основни терапевтични цели:

  • Общуване / комуникация
  • Да се превъзмогне колкото е възможно чувството на изолация
  • Да помогне на страдащия да пожелае да общува

Защо ароматерапия?

В допълнение на здравословни навици (храна, чист въздух и движение според възможностите), общото състояние на хората с разстройства от аутистичния спектър може да се подобри значително в резултат от отпускане и релаксация, както и ребалансиране на нервната система – за да се успокоят, да се подобри нивото на концентрация и възможността им за спокойно мислене.

Ароматерапевтични приложения

Прилагането на ароматерапия при работа с деца и възрастни с разстройства от аутистичния спектър трябва да бъде съобразено със спецификите и симптоматиката, с която се работи. Тези хора често имат особена чувствителност към аромати и допир, така че всичко трябва да се прилага в намалени количества и времетраене. Важно е да се наблюдава за реакция и терапията своевременно да се регулира.

Много е важно детето (или възрастен) да бъде въвлечен в процеса на избор на ароматите, както за дифузия, така и за масаж. Ако не харесват даден аромат, не настоявайте, а опитайте с друг.

Три са основните ароматерапевтични приложения, които са подходящи при хора с разстройствата от аутистичния спектър:

Oshadhi:  ароматерапевтични приложения при аутизъм, хиперактивност

  1. Ароматерапевтичен масаж с етерични масла1,2

Липсата на допир между родители и дете / възрастен с разстройство от аутистичния спектър може да има драматични последствия за възможността за привързване и от там изграждането на връзки. Ароматерапевтичният масаж се счита за ефективен начин на комуникация с такива деца / възрастни и подбрява връзката между даващия и получаващия грижа.

За масажи, никога не използвайте концентрация по-висока от 2% (15 капки в 30 мл. неутрално базово масло), като за начало препоръчваме да започнете с 0.5% при деца (1% при възстрастни).

Ръцете са добро място, от което да започнете, когато за първи път въведете масажа при дете / възрастен с разстройство от аутистичния спектър, тъй като са лесно достъпни, без това да води до допълнителен стрес. В началото е възможно 5-10 минути да са всичко, което ще приеме човекът, получаващ грижа. Една от основните цели на масажа е да отпусне и успокои, той може да бъде съпроводен с музика, а при децата и с четене на стихове в рими. Етеричните масла, които се прилагат в масажа могат да бъдат използвани под други форми (дифузия, личен инхалатор) по всяко време между сесии и ще помогнат за успокоение и подобрена концентрация.

Oshadhi:  личен инхалатор при аутизъм, хиперактивност

2. Личен инхалатор с подходящи етерични масла

Личният инхалатор е много лесен за приложение по всяко време и особено подходящ, когато има нужда от незабавна намеса, особено когато сме в движение извън дома. Препоръчваме да се използва намалена доза (5 капки) за употреба от деца / възрастни с разстройство от аутистичния спектър, както и да се започне с единични етерични масла (вижте таблицата по-долу). Цитрусите са винаги добър първи избор, добре е да въвлечете детето/възрастният, който ще използва инхалатора в избора на аромат. Ако се прилагат и масажи и/или дифузия е добре да се използва същия аромат и за трите приложения.

Oshadhi:  дифузия при аутизъм, хиперактивност

3. Дифузия с етерични масла

При дифузията като начало се препоръчва да се използват единични масла с по-леки аромати. Цитрусите са най-подходящи в началните фази, като с времето броят на използваните етерични масла в комбинация може да се увеличи до не повече от 3. Също с времето в набора от масла, с които може да се работи могат да се добавят по сложни аромати.

Дифузията може да се практикува 3 пъти на ден за 20ина минути, като се препоръчва да се дифузира в хола, но също и в коридора, който води към спалнята, както и в самата спалня. 1

Практикум: Отново свързани: работа с деца1

Една от основните цели при работата с деца с разстройства от аутистичния спектър и техните семейства е да им се помогне да се свържат отново. Този вид разстройства се отразяват на абсолютно всички в семейството – не само на детето. Затруднена е връзката майка - дете, баща -дете, майка – баща, братя/сестри – дете и прочее. В този смисъл е важно да се намери начин всички да могат да се свържат отново по възможно най-благоприятния начин/.

Основни етерични масла за емоционално свъзване1

Горчив портокал (Citrus aurantium v amara, кора)

Кипарис (Cupressus sempervirens)

Петигрен бигарад (Citrus aurantium v amara, листа)

Ферула (галбанум) (Ferula galbaniflua)

Нероли (Citrus aurantium v amara, цвят)

Лавандула (теснолистна лавандула) (Lavandula аngustifolia)

Бергамот (Citrus bergamia)

Полска мента (Mentha arvensis)

Лимон (Citrus limonum)

Индийско орехче (Myristica fragrans)

Мандарина (червена, жълта, зелена) (Citrus reticulata)

Сладка майорана (Origanum мajorana)

Сладък портокал (Citrus sinensis)

Индрише (Pelargonium graveolens)

Амирис (Amyris balsamifera)

Пачули (Pogostemon cablin)

Римска лайка (Anthemis Nobilis)

Роза дамасцена (Rosa damascenа)

Тамян (Boswellia Carterii)

Розмарин (Rosemarinus officinalis)

Иланг-иланг (Cananga odorata var genuine)

Мускатова салвия (Salvia sclarea)

Кедър (Cedrus deodara)

Санталово дърво (Santalum album)

Равинтсара (Cinnamomum camphora)

Ветивер (Vetiveria Zizanoides)

Oshadhi:  ароматерапевтичен масаж при аутизъм, хиперактивност

Масаж на стъпалата с „писане“ 1

Може да използвате писането по кожата (с много леки и бавни движения, като наблюдавете детето за реакция и се нагаждате спрямо реакцията) като инструмент, чрез който то да ви приеме. Напишете съобщение, или желание, или писмо. Предайте любовта чрез пръстите си.

Това ще помогне и на вас да приемете и ще ви помогне да намерите мир, ако има нужда. Може да пишете толкова дълго колкото той/тя ви позволи. В такива ситуации майките често преживяват много дълбоко чувство, не на тъга, а на облекчение и приемане. Всичко, което държим вътре в себе си, трябва да намери начин да излезе – било то чрез сълзи, чрез гласа ни, чрез писане, или пеене и прочее.

Когато емоциите държани вътре в нас бъдат пуснати на свобода е възможно ние отново да се свържем с другия (в случая с детето или човека с даденото разстройство). Джонатан Беневидес, който е разработил този метод разказва за случай с майка, чието момче спонтанно казало „Това ме прави щастлив“ на третия или четвърти сеанс с масаж на стъпалата с писане. Момчето никога до този момент не било вербализирало емоция по този начин. При друг споделен от Беневидес случай с дете, което не обичало да бъде докосвано и при което повече от 2-3 минути масаж бил невъзможен, един ден то спонтанно казало „Ей, искам още, това беше прекалено кратко“, когато майката приключвала с обичайните три минути.

Прегръдка на пеперудата2,3

Прегръдката на пеперудата е метод за терапевтична намеса, с който се цели да се постигне релаксация и успокоение, когато някой е превъзбуден или силно разтревожен. Методът е разработен през 1998 година от терапевтите Лусина Артигас и Игнацио Джареро по време на работата им с оцелели след урагана Паулина в Акапулко (Мексико) и в последствие намира успешно приложение не само при оцелели след бедствия, страдащи от пост-травматично разстройство, но също и при хора с разстройства в аутистичния спектър, както и в ежедневието за намаляване на стреса, за връщане към настоящия момент и др. Може да се комбинира с дифузия на подходящи етерични масла.3

Етерични масла, които трябва да бъдат избягвани2

Внимание! Има и масла, които трябва задължително да се избягват при работата с деца / възрастни с разстройства от аутистичния спектър поради редица фактори. Епилепсията (и съответно приема на лекарства срещу епилептични пристъпи) например е по-често срещано състояние при хора с този вид разстройства – тези лекарства могат да взаимодействат с някои етерични масла. Същото важи и за някои видове психотропни медикаменти (вкл. антидепресанти, седативи и успокоителни). Като правило етерични масла богати на феноли, алдехиди и кетони трябва да бъдат избягвани или прилагани с особено внимание.

Канела, листа (Cinnamomum verum fol)

Лимонов евкалипт (Eucalyptus citriodora)

Сладко резене (Foeniculum vulgare var. dulce)

Лицеа (Litsea cubeba)

Босилек (Ocimum basilicum ct. eugenol)

Маточина (Melissa officinalis)

Карамфил, пъпка (Syzygium aromaticum flos)

Исоп (Hyssopus officinalis)

Мащерка (Thumus vulgaris ct thumol,ct. carvacrol)

Джоджен (Mentha spicata)

Лимонена трева (Cymbopogon citratus)

Градински чай (Salvia officinalis)

Цитронела (Cymbopogon nardus)

 

Oshadhi:  етерични масла при аутизъм, хиперактивност

Превъзбуденост и лош сън (казус представен от М. Слейни, Ароматерапевт) 2

Казус:

Х е 5 годишно слънчево дете, което страда от левкодистрофия (прогресивно неврологично заболяване). Тя има глобално забавяне в развитието, не може да седи сама без помощ и често получава инфекции на пикочните пътища. Крайниците и понякога са силно сковани, тазобедрените стави са болезнени и тя има проблеми със съня.

Терапевтична намеса:

Ароматерапевтичен масаж в 1% концентрация на етерични масла, разредени в база от масло от гроздови семки се прилага в зоната на гърба, коремната област, врата и раменете. Преди началото на всеки масаж, ароматното масло се предлага на Х, за да може да го вдиша и усети аромата, като терапевтът наблюдава за реакция – обикновено получава усмивка. Майката на Х и терапевтът пеят детски песнички и играят игри, за да държат Х фокусирана по време на масажа. Когато масажът и харесва, тя остава неподвижна и се усмихва много, когато и дотегне, тя започва да шава и да ръмжи. Масажът обикновено трае между 20 – 40 минути, в зависимост от настронието на Х. Етеричните масла, които се използват за масажа са:

  • Мандарина (Citrus reticulata) – действа приспивателно, нежен спазмолитик
  • Бергамот (Citrus bergamia) действа успокояващо, приспивателно, има противовъзпалителни свойства (за инфекциите на пикочните пътища)
  • Лавандула  (Lavandula angustifolia) – успокява, балансира, особено когато Х е превъзбудена, подпомага съня;

Резултат:

Майката и терапевтът наблюдават позитивни промени след всеки масаж – Х е по-спокойна и усмихната за остатъка от деня. Тя винаги спи добре през нощта след ден с масажна сесия.

*Източник: Price & Price, Aromatherapy for Health Professionals (4th ed., 2012), p.257

За финал....

Важно е никога да не забравяме, че детето или възрастният, който има някакъв вид разстройство от аутистичния спекът без съмнение е уникален индивид и същевременно индивид с уникални нужди, някой като теб, някой като мен.

___________________________________

1 Тази секция се позовава на материали от презентация на Джонатан Бенавидес, Клиничен ароматерапевт (Велибритания), представена на конференцията Ботаника2020

2 Използвани са материали от глава 13: Learning difficulties and autism, Price & Price, Aromatherapy for Health Professionals (4th ed., 2012), p.257

3 Пълно описание на метода може да намерите тук (английски)

* А защо на английски ли? Ако книгите са прозорци към света, то езиците са прозорци към света на стероиди... Повечето научна информация и изследвания в света в днешно време се публикуват на английски и боравейки с английски ускорява достъпа до ново знание буквално с години. Науката е бавно занимание – повечето научни изследвания отнемат години от старт до публикация на резултати (да не говорим, че много научни изследвания никога не стигат до успешен край и съответно публикация). Повечето изследвания никога не се превеждат на български (това би било невъзможно, а малкото материал, който се преведе отнема понякога още толкова години след публикация, преди да бъде преведен. В допълнение, за тема като ароматерапията, която не е застъпена професионално като терапевтична модалност, шансът да бъде преведено научно изследване в България към момента е нулев. Както и друг път споделям, една от целите ни с проекта OSHADHI България е да разпространяваме знанието за науката ароматерапия, но възможността да го правим е лимитирана от чисто физическия факт, че денят има само 24 часа (-: И така.

НАШАТА СЕЛЕКЦИЯ ОТ ПРОДУКТИ ПОДХОДЯЩИ ЗА ДЕЦА И ВЪЗРАСТНИ С РАЗСТРОЙСТВО ОТ АУТИСТИЧНИЯ СПЕКТЪР

 

ДРУГИ СТАТИИ ОТ НАШИЯ БЛОГ:

Споделете



← По-стара статия По-нова статия →


Оставете коментар

Имайте предвид, че коментарите се одобряват преди да бъдат публикувани.